Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mistr Cundrla - malíř baladických pláten

Jedenáctého dubna opustil tento svět výtečný brněnský herec Ladislav Lakomý a přesně dva týdny po něm zemřel další výrazný umělec pevně spjatý s Moravou. Akademický malíř František Cundrla, docent fakulty architektury, vydechl naposledy časně zrána o pondělí velikonočním.

Již delší dobu bojoval s nemocí nejzákeřnější, přesto je nutné říct, že odešel od rozdělané práce. Jeho osobitý rukopis sice okamžitě zvedne cenu na aukcích výtvarných děl, což bude Mistr sledovat od nebeského baru se svým typickým šibalským úsměvem a plamínky v očích, ale co by jeho příznivci dali za možnost, kdyby maloval dál.
"Kdo nás bude učit, když tady nebudete?" loučili se s ním studenti ČVUT, když odcházel na zasloužený odpočinek, a jeho magnificence mu v Betlémské kapli udělila cenu rektora za dlouhodobý pedagogický přínos.
Františka Cundrlu elán mladých ročníků nabíjel inspirací zejména k abstraktním plátnům s typickou "cundrlovskou" modří, nadhled byl ale cítit i z jeho poetických krajinek a švih zračil se v roztančených postavách šohajů. Učil nejprve na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, poté přešel na již zmíněnou fakultu architektury, kde v roce 1987 úspěšně završil habilitační řízení a získal tak druhou nejvyšší akademickou hodnost. Větší část svého času věnoval Strážnici, kde se v listopadu 1943 narodil, a kterou nikdy neopustil, ačkoli měl ještě za studií atraktivní nabídku ze země galského kohouta a později v pražských Dejvicích podkrovní byt, který však využíval pouze na přespání.
Každý čtvrtek směřoval linkou z pražské Florence domů, nemohl chybět na žádných strážnických slavnostech či zářijovém vinobraní. Sám přitom alkoholu neholdoval, ale jako má cirkusová kobyla manéž s pilinami, on potřeboval nasávat atmosféru a vůni rodného kraje, v němž se kvalitou své tvorby postavil na piedestal mezi největší umělce z moravských úvalů vzešlé.
Znali jsme se více než třicet let a hovory vedli zejména v jeho ateliéru na Grůsce. Stále vidím jeho tvář s úsměvem dobromyslného lva, jak si při řeči urovnává bohémsky delší vlasy, zapaluje cigaretu a v hereckých etudách mi předvádí vděčné figurky Strážničanů. Pak zvážní a pronese úvahu, zformulovanou při probdělých nocích. Řadu z nich jsem si zapsal...
"Mohu říct, že jsem Akademii výtvarných umění studoval v krásně silném tvůrčím období 60. let, vždyť vzpomeňme tehdejší filmovou tvorbu, divadlo, výtvarné umění! V zimě roku 1965 jsem odjížděl instalovat výstavu do galerie Nostradamus v Salon de Provence, pozval mne ředitel francouzského kulturního domu mladých. Pro mne jako studenta 2. ročníku AVU to byl životní zážitek a současně významný impuls pro další umělecké směřování. Viděl jsem velkou výstavu Marca Chagalla, uchvátili mne Matisse, Bragues, Klee, paleta se mně rozjasnila. Navštívil jsem Cézannův ateliér v Aix en Provence, Goghovu Arles, a začal si uvědomovat, že mým tvůrčím zázemím bude rodná Morava."
"Po studiích jsem žil intenzivně v Praze 3 roky. Bydlel jsem na koleji na Malé Straně a poznával osobnosti, jakými byli Zdeněk Štěpánek, Eduard Kohout či Janové Werich a zejména Zrzavý, s nímž jsem trávil nezapomenutelné chvíle v Malostranské kavárně a ve Slávii, a který se nakonec stal mým přítelem."
"Praha mi dávala společenské akce a kontakty. Síla domova byla však natolik velká, že jsem si tu sice ponechal pražský ateliér, ale jinak jsem se vrátil. Jsem konzervativně založen, neuměl jsem se natrvalo přestěhovat, naplno nově zakořenit. Musím cítit okolo ateliéru dvorek, okolo města vinohrady. Věděl jsem, že na venkově, vzdálen kulturnímu dění, budu mít nelehké podmínky; přesto jsem se vrátil tam, odkud jsem vzešel, a toto rodné prostředí mne nenásilně vedlo k opravdové vlastní tvorbě."
"V roce 1972 jsem namaloval obraz Nokturno, kde je krajina ještě figura. Další plátna jsou horečnatá panorama s dramaticky zvednutou oblohou. Postupně jsem mraky a zemi propojoval a snažil se ve strukturovaných kompozicích vytvářet výtvarné básně. To byla léta, kdy jsem žil uprostřed legendárních lidových hudců, jakými byli na Horňácku Jožka Kubík, zde ve Strážnici Slávek Volavý a v nedalekém Uherském Hradišti Jaroslav Staněk. Zvláště Majstr Jožena Kubík mě silně ovlivňoval svojí prostotou a přitom silou upřímné a nic nezastírající muziky. Nejsem totiž racionální typ, tvořím spíše pod silným citovým nábojem."
  
"Osamocen v rodném kraji jsem ve své malbě dospěl k poetické abstrakci. Nikdy jsem neměl rád gesta za každou cenu. Cítím, že moje obrazy plynou jako moravské balady v lidových písních, i na ně si musíte zvyknout. Vzdálen a odtržen od pražského mediálně-kulturního centra jsem se však těžko zařazoval do generačního povědomí. Nic naplat, Praha určovala a určuje... Byl jsem najednou jako divadelní herci, kteří se neobjevují v televizních seriálech a inscenacích na celoplošných kanálech; jsou dobří, ale téměř neznámí."
"Jižní Morava je pro mne nejkrásnější kout na světě. Opravdu! Následuje francouzská Provence, která mi ji jako výtvarníkovi připomíná, včetně chování lidí s jejich vesnickou přirozeností. Za svůj život jsem projezdil kus světa: Řecko, Kubu, Alžírsko, Bulharsko, již zmiňovanou Francii, viděl Saharu. Do zahraničí člověk jezdí, aby si zpětně uvědomil, že rodná země je stejně ze všech nejkrásnější."
Myslím, že na takového vnímavého patriota musí být všichni, kdo ho znali, právem hrdí, a za klid jeho duše mohou s láskou zapálit svíčku.

Autor: Petr Metelka | středa 27.4.2011 13:37 | karma článku: 13,89 | přečteno: 4527x
  • Další články autora

Petr Metelka

Tichá síla jednoty

Po vražedných událostech islámských teroristů ve Francii a následné velkolepé včerejší manifestaci v Paříži za jejich sedmnáct nevinných obětí mi přišla na mysl vzpomínka z výkonu vojenské služby, kterou si dříve prošla většina mladých mužů.

12.1.2015 v 12:22 | Karma: 15,07 | Přečteno: 788x | Diskuse| Ostatní

Petr Metelka

Českému dokumentu vévodí ženy

Marná sláva, když to někdo umí, tak je to brnkačka. A své filmařské řemeslo Olga Sommerová, docentka filmové a televizní fakulty pražské AMU, ovládá dokonale. 

4.8.2014 v 9:53 | Karma: 8,17 | Přečteno: 287x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

Stařecká nespavost je skvělá

Jak jsem se dnes časně probudil, tak jsem ještě před svítáním vyrazil. Kam? S pomlázkou. A díky tomu mám už hotovo.

21.4.2014 v 9:50 | Karma: 7,18 | Přečteno: 601x | Diskuse| Ostatní

Petr Metelka

Vnímejme se...

Stále se mi vrací včerejší tiskovka s oficiálním startem kampaně KDU-ČSL... I když jsem si ve čtvrtek večer oficiálně navlékl konkrétní dres, stále se dívám na každou stranu očima nezávislého pozorovatele, ještě cítím na bundě čerstvý vítr z veřejných prostranství, v duchu slyším hovory "obyčejných" lidí, nejsem jistě uzavřen v umělohmotné krychli... a snad právě proto mi může být věřeno: byla to v Paláci Charitas na pražském Karlově náměstí milá prezentace.

21.9.2013 v 12:11 | Karma: 9,05 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Petr Metelka

Smutné výročí

Máme tu další předvečer smutného výročí. Srpen mám jako měsíc rád, ale dvacátého mi vždy zamrazí. Druhého dne jsem se probudil jako šestiletý do času plného strachu, který jako černé sukno potáhl Československou republiku na dlouhých dvacet let nenormální normalizací.

20.8.2013 v 18:05 | Karma: 14,71 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní

Petr Metelka

Cyrilometodějské sportování s Kaliforňanem

Když jsem byl před pěti lety podruhé členem Ekumenické poroty na MFF v Berlíně, zasedal se mnou u kulatého stolu scenárista+publicista Douglas Fahleson, rodák ze známého kalifornského města Santa Monica. Měli jsme k sobě názorově blízko, stejně jako věkem, a tak jsem ho i s jeho milou ženou pozval do české metropole.

6.7.2013 v 13:01 | Karma: 8,78 | Přečteno: 258x | Diskuse| Společnost

Petr Metelka

Carpe Diem - nepředbíhejme!

Věřím, že nepřeháním, když si představuji, že čtení je a zůstane i v době GPS výživnou pupeční šňůrou vedoucí do české kotliny a moravských úvalů. Až si, moji laskaví čtenáři, zase najdete čas na dovolenou a toulky po krajině, mohli byste se vydat směr zřícenina hradu Okoř, památný Levý Hradec či starobylé hradiště Budeč. Optimálním startem na dnešní autovýlet jsou Kralupy nad Vltavou, z nich je cesta více než jednoduchá. Pojďte, nechejte se zavést konkrétně do architektonicky unikátní, trojlodní rotundy z konce 12. století dokonce se zachovalými románskými freskami.

2.12.2012 v 22:37 | Karma: 9,63 | Přečteno: 811x | Diskuse| Společnost

Petr Metelka

Terciální sféru ignorovat!

Prázdniny skončily, píše se 1. září. Datum, jež je navždy spojeno s napadením Polska nacistickým Německem, začátkem druhé světové války, a současně se symbolickým příchodem nového školního roku. Média hlásí smutnou informaci.

1.9.2012 v 10:32 | Karma: 14,38 | Přečteno: 981x | Diskuse| Společnost

Petr Metelka

Vlak Lustig 2012

Pod nejnovějším nastudováním světoznámé novely loni zesnulého Arnošta Lustiga je podepsán Petr Kracik. Rodák z Trutnova, na DAMU vystudovaný režisér, od roku 1992 ředitel Divadla Pod Palmovkou. (Čtenářům bulváru známý zejména jako manžel Terezy Kostkové.)Na své domovské scéně též adaptaci "Modlitby pro Kateřinu Horovitzovou" obsadil, za všechny: Dušan Sitek, Radek Zima, Anna Stropnická, René Přibil, Jiří Bábek či Rudolf Jelínek.

23.8.2012 v 14:16 | Karma: 11,97 | Přečteno: 848x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

Velká sázka o malé pivo II.

Po základní vojenské službě v Litoměřicích jsem nastoupil do svého prvního profesionálního angažmá - Studia Ypsilon, kde v té době zářil asi nejjasněji Oldřich Kaiser.Ano, ten, který v televizním zpracování ztvárnil Harryho Jelinka, profesionálního gigola, jenž skutečně v komedii "Velká sázka o malé pivo" prodal gotický Karlštejn.A právě jím jsem se inspiroval...

31.7.2012 v 7:24 | Karma: 9,45 | Přečteno: 1259x | Diskuse| Osobní

Petr Metelka

U Pravdů vpravdě zážitek

Nové Město pražské založil, jak známo, nejosvícenější český král a císař římský Karel IV. Chtěl zejména odlehčit Starému Městu, aby toto místo zůstalo klidnějším kvůli potřebám připravované univerzity ke studiu a bádání vědě vhodné. Nově přicházející, dílny rozšiřující a často hlučící řemeslníci se měli odstěhovat jinam. Zakládací listiny a první kameny byly položeny na jaře velevýznamného roku 1348, kdy největší panovník české historie ustanovil ještě univerzitu - nejstarší na východ od Rýna a na sever od Alp - a současně monumentální gotický hrad k ochraně říšských královských klenotů.

26.7.2012 v 19:31 | Karma: 12,18 | Přečteno: 1452x | Diskuse| Společnost

Petr Metelka

Vídeňská popularita

Advent - jak všeobecně známo - znamená "příchod". A my se v té čtyřnedělní době těšili dvojnásob, neboť náš soubor Směšného divadla Luďka Soboty pozval vídeňský Čech Jan Brabenec do metropole středoevropských monarchů. Ve svém rakouském domově zařídil představení autorského kabaretu s názvem "Šlamastyky".

18.7.2012 v 16:28 | Karma: 10,34 | Přečteno: 835x | Diskuse| Cestování

Petr Metelka

U Zlatého tygra

Husova 17, Praha 1 – Staré Město, tel: 222 221 111, otevřeno pondělí až neděle: 15-23 hod, provozovatel a vedoucí: Karel Hulata

13.7.2012 v 15:35 | Karma: 21,74 | Přečteno: 3786x | Diskuse| Ostatní

Petr Metelka

Den zapad do roka jak dukát do fontány

Ano, je to rok, co z tohoto světa odešel akademický malíř František CUNDRLA, čas kráčí sedmimílovými kroky. Psal se 25. duben a naše část Evropy, jež měří životaběh gregoriánským kalendářem, slavila Pondělí velikonoční, zrovna svítalo...

19.4.2012 v 6:32 | Karma: 9,20 | Přečteno: 708x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

Smrt krásného srnce

Tehdejší zpráva Českého rozhlasu – Radiožurnálu, že 12. března 2004 zemřel v říčanské nemocnici jeden z nejpilnějších českých filmařů Karel Kachyňa (ročník 1924), mě zastihla na bývalém česko-slovenském hraničním přechodu. Den předtím otřásla Madridem série teroristických výbuchů. Byl jsem rád, že se sedím v autě sám. Rozostřil se mi zrak a v tu chvíli jsem si trpce uvědomil, na čem všem závisí práce herce.

12.4.2011 v 13:48 | Karma: 10,80 | Přečteno: 1143x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

... a to jsou básníci!

Psal se 18. květen 1990 a já stál na pódiu hlavního zlínského kinosálu. Vrcholil 30. ročník Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež. Největší a nejstarší svého druhu na světě. Tehdejší jubilejní ročník vyhrála žižkovská balada z 50. let režiséra Karla Kachyni "Blázni a děvčátka" a moje maličkost dostávala za ztvárnění titulní role „blázna Pepíčka“ cenu za nejlepší herecký výkon.

28.3.2011 v 15:37 | Karma: 14,57 | Přečteno: 1712x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

OSVĚTIM+BŘEZINKA: TAK SI PŘEDSTAVUJI PEKLO

Arnošt Lustig – jeden z největších českých spisovatelů. Prošel koncentračními tábory. Přesto nebo možná právě proto je tak pozitivní. Je mu 84 let. „Na ty roky se necítím,“ namítá a často se potutelně usmívá. Vstává ve čtyři hodiny ráno a píše. Ač by teď mohl a měl prázdninovat, natočil film. Neuvěřitelný muž, již nyní legenda, která mnohokrát utekla smrti. V sobotu 26. února 2011 ho dostihla a moje maličkost děkuje Nejvyššímu, že mohla s ikonou uskutečnit jeden z posledních rozhovorů...

27.2.2011 v 12:00 | Karma: 21,44 | Přečteno: 1851x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

Včera zhlédnutý kanadský film VODA

"Kdy jsi ovdověla?""Nepamatuji se, mohlo mi být tak devět.""Byl tvůj manžel hodný?""Nevím, nikdy jsem ho neviděla." Tento dialog je de facto mottem snímku VODA /režie Deepa Mehta, 2005, 114 ́/, odehrávajícího se v roce 1938.

27.1.2011 v 10:37 | Karma: 15,66 | Přečteno: 1936x | Diskuse| Kultura

Petr Metelka

Přehlídka kanadských filmů

Neúnavný motor distribuce uměleckých filmů Jiří Králík, dlouholetý ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti, včera s ambasadorkou země javorového listu zahájil v Praze "Přehlídku kanadských filmů". Jazyk každého milovníka kvalitního celuloidového pásu musí zvolat: "Mňam!"

25.1.2011 v 11:59 | Karma: 5,03 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Pozvánky, akce

Petr Metelka

Křížová cesta Josefa Jíry

Navštívíte-li Český ráj, neměli byste minout Malou Skálu. V klidu tamní krásné přírody čekají vás dvě umělecké atrakce: Boučkův statek, který je už několik let unikátní galerií českého moderního malířství a sochařství, a opravená zámecká kaple sv. Vavřince s jedinečnou výtvarnou výzdobou.

24.1.2011 v 14:10 | Karma: 11,86 | Přečteno: 1455x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1338x
Publicista, moderátor, herec (Tankový prapor, Černí baroni, Blázni a děvčátka) a sadař. Píše i povídky, scénáře a poezii a poměrně pravidelně zasedá v porotách mezinárodních filmových festivalů (Berlinale, Karlovy Vary, Zlín, Varšava, Trenčianske Teplice). Jestli o něm chcete vědět víc, podívejte se sem.